Kotak Iklan

# Review Short Film - LARA HATI (KLMU)



Good job . Bagi first timer , hasil ini sangat boleh dibanggakan . Tahniah .

Saya sekadar nak kongsi sedikit pengetahuan yang tak seberapa ni . First sekali , dari jalan cerita , scene klimaks adalah satu scene yang memang tak dijangka . Good job . Melakukan peleraian kisah dengan cara flashback , sangat ok jika kena pada ceritanya . Dari segi realistik , terdapat 2 perkara yang harus di ambil perhatian . Pertama sekali , adakah hanya dengan memakai  speck , perwatakan seseorang itu totally berubah dan tidak dapat dicam oleh watak lain . Kerana scene dimana Sophia reject Riyadh , ianya adalah satu scene yang berat , dan secara tidak langsung , pasti akan ada sedikit pengecaman watak disitu . Namun , apa yang ditonjolkan didalam cerita ini , seolah olah dengan hanya memakai speck , seseorang itu sudah mampu mengubah atau mengaburi mata orang lain .  Kedua , scene dimana riyadh dibunuh , ianya tidak realistik , namun , ia adalah satu percubaan yang baik dalam mencipta persoalan atau pertikaian pada satu cerita . Ianya harus dipuji pada scene flashback kerana scene flashback menyelamatkan scene pembunuhan di tempat awam dan didepan org ramai .

Dari segi lakonan , untuk pelakon first timer , semua pelakon mmg harus mendapat pujian . Chemistry yang ada antara Sophia dan Riyadh jelas terlihat . Namun terlihat jelas perilaku kaku didalam watak yang mereka bawakan . Boleh dipertingkatkan . Pelakon yang membawa watak Amri juga memberi impak yang sangat besar dalam cerita ini . Lakonan yang natural dan bersahaja . Pembawakan watak seakan Adi Putra . Sangat menarik perhatian . Tapi , masalah biasa bagi pelakon baru adalah pemahaman dialog dan lontaran suara . Pada beberapa ketika , suara seolah tenggelam dan pelakon seolah2 menelan dialog . Penonton mendengar suara namun tidak dapat memahami bait bait dialog tersebut . Banyakkan latihan artikulasi .

Tidak dinafikan , sebagai first timer , hasil kerja mereka semua memang layak untuk dipuji . Hebat . Mampu mengolah dan mencipta idea yang sebegini . Teruskan usaha . TAHNIAH PRODUKSI LARA HATI . Fighting ! = )

*watak Amri memang awesome ! kalau ada free , boleh la jadi pelakon dalam produksi teater gua eh .


.

3 comments:

  1. tq 4 da comment.
    apa yg boleh aku ckap,btol la tu apa yg kau ckp sbb mase scene riyadh kne bunoh tu,mcm tak logik skit.and aku taktau apa sbb pngarah suroh.haha.
    and pasal perwatakan(pkai spec) tu actually kmi tak cukop budget nk beli prop like baju and bnda lain coz kami just nk buat simple untuk markah assignment.dats y kami buat scene bomoh sbb kami cuba jelaskan yang sophia dikaburi sebab jampi si bomoh ..haha
    papepon.thanks :)

    ReplyDelete
  2. yahhhhh saya izaki faiz pengarah cita ni. first tq publish cite ni..yerp thats bnyk kesilapan dlm crita ni sbb film ni hasil yg kalut sbb ianya assmnt yg cepat untuk dihantar. salah sy x memntinkan tentang kelogikan crita ni..persoalan persoalan tentang perubahan pakai spec org senang lupe akan disambung di "lara hati 2" pape pown terus menyokong short2 film sy..lecturer pown komen seperti anda. tq..haaaa soal amri 2 boleh bincang klw nak dia blakon tetaer..tq for da coment

    ReplyDelete
  3. thanks for your comment..saya editor cita ni..mmg ade beberapa keslhan dlm cita ni..cita ni last2 minit buat,utk last projek assignmnt kitorg..thanks to de crew members yg sudi tlg..last2 minit kerja ni mmg xbrapa perfect,,sbb nk kejar masa..lacturer kami pun komen yg sma..pasl prop tu, kami just gne ape yg ade,,mklm la nk bli bnyk2 prop bajet kami xckp..lg pun kami baru dlm hal ni....kami akn trus bljr dri ksilpn n akn cuba tngkatkn kualiti video2 kami..thanks for the comment n thank u sbb buat review pasl cita kami..

    ReplyDelete